Omgaan met diabetes type 2

Omgaan met diabetes type 2

GEZOND ETEN

Bewust omgaan met eten is een belangrijk deel van de behandeling. Voor sommige mensen is het de enige behandeling die ze nodig hebben! Mensen met diabetes type 2 hebben vaak overgewicht, en dat kan leiden tot een slechte controle van het bloedsuiker. Een gezond gewicht kan helpen  bij een goede controle van het bloedsuiker.

Een gebalanceerd dieet(LOGI Voedsel Pyramide door Prof Dr Nicolai Worm)

Regelmatig bewegen

Het is ook belangrijk om regelmatige beweging in het dagelijkse leven in te bouwen. Dat betekent niet dat je vaak en zwaar moet sporten, maar wel een plezierige training die je met een stevig tempo uitvoert. Minstens 3 keer per week 20 tot 30 minuten in actie zijn, levert een groot voordeel voor je gezondheid. Mensen met diabetes type 2 die regelmatig sporten, kunnen soms zelfs minder geneesmiddel gebruiken omdat training het suiker in je bloed verlaagt.

Training helpt ook bij het controleren van je gewicht, en het verbetert de conditie van je hart en je bloedsomloop, waardoor de kans op een hartziekte omlaag gaat. Bovendien heeft regelmatige beweging invloed op je cholesterol en bloeddruk, vermindert het stress en verhoogt je dagelijkse energie, en je voelt je er ook nog goed door.

Denk aan sporten als:

• Wandelen

• Zwemmen

• Dansen

• Fietsen

• Joggen


Referentie: [1] Rutten GEHM, Grauw WJC de, Nijpels G, Goudswaard AN,
Uitewaal PJM, Does FEE van der, et al. NHG-Standaard Diabetes Mellitus type 2
(tweede herziening). Huisarts & Wetenschap 2006; 49:137-152.